Heb jij vaak last van je darmen en is er door een arts vastgesteld dat je het prikkelbare darmsyndroom (PDS) hebt? Misschien is het FODMAP dieet dat iets voor jou! Voeding is ontzettend belangrijk om darmklachten te voorkomen, maar het is vaak erg lastig om er achter te komen waar de klachten vandaan komen of wat de oorzaak van PDS is.

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligo-, Di-, Mono-sacchariden en Polyolen. Op de Monash Universiteit van Melbourne (Australië) is het FODMAP arme dieet ontwikkeld voor mensen met PDS. FODMAPs zijn voedingsstoffen die slecht verteerd worden in de dunne darm en vervolgens in de dikke darm terechtkomen waar ze klachten veroorzaken als gasvorming en buikpijn.

Het FODMAP arme dieet is een voedingsprogramma wat minimaal 4 weken gevolgd dient te worden. Gedurende deze periode worden voedingsmiddelen die FODMAP rijk zijn weggelaten en daarna weer stapsgewijs toegevoegd worden. Met behulp van dit voedingsprogramma wordt bepaald welke producten het meeste klachten geven en welke je dus beter weg kunt laten uit je eetpatroon.

Ga niet op eigen houtje aan de slag met het FODMAP arme dieet, maar laat je adviseren bij een diëtist met kennis van het FODMAP dieet. Het is van belang dat het dieet goed opgevolgd wordt en hoe je kunt variëren binnen het eetpatroon. Het is natuurlijk erg belangrijk dat je wel alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt middels alternatieve producten.

Wil je meer weten over het FODMAP arme dieet? Neem dan even contact op via 06-47440999 of maaike@mijnvoedingscoach.nl. Ik help je graag om meer inzicht te krijgen in je eetpatroon en om de klachten van PDS te verminderen!